Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawskie lotnisko będzie bardziej punktualne

infoair
06.04.2019 09:00
0 Komentarzy

WarszawskieLotnisko Chopina, jako pierwsze w Polsce, wprowadziło informatyczny systemwymiany informacji, usprawniający obsługę lotów oraz zapewniający m, in.punktualność operacji lotniczych – poinformował w czwartek port. Z takiegosystemu korzysta ponad 30 światowych portów lotniczych.

Chodzio system A-CDM (Airport – Collaborative Decision Making). Wdrożono go w oparciuo wytyczne i rekomendacje Eurocontrol (Europejska Organizacja ds.Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej).

-„System ten ma poprawić efektywność działania lotniska i sprawnośćobsługi lotów. Wspomaga także pracę kontrolerów ruchu lotniczego” -czytamy w komunikacie lotniska.

Optymalizacja pracy

Jak wyjaśniono, dzięki systemowi, kontroler ruchu lotniczego może lepiejzaplanować pracę i usprawnić płynność startów i lądowań samolotów, zaś agentobsługi naziemnej sprawniej zarządzi sprzętem i personelem, dzięki czemupoprawi się punktualność wykonywania operacji lotniczych, a zarządzający portemlepiej wykorzysta infrastrukturę lotniska.

Wdrożenie nowych rozwiązań wymagało uruchomienia informatycznego systemuwymiany informacji. Konieczna była więc ścisła współpraca lotniska, PolskiejAgencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT i przedstawicieli agentów obsługinaziemnej (LS Airport Services, Welcome). Jak podkreślił port, „choćwszystkie wymienione podmioty współdziałają ze sobą od lat, to teraz ich kooperacjajest wydajniejsza dzięki usprawnieniu komunikacji poprzez platformę wymianydanych A-CDM”.

„W efekcie działania systemu, uzyskujemy lepszą przewidywalność zdarzeń(…), a płynność wykonywania i obsługi operacji lotniczych sukcesywnie zyskujena jakości” – zapewnia lotnisko.

Kluczowy TSAT

W komunikacie wskazano, że w funkcjonowaniu systemu A-CDM kluczowym jestczas TSAT (Target Start up Approval Time). „Generowany jest onautomatycznie na bazie informacji wprowadzanych do systemu przez podmiotyzaangażowane w obsługę rejsu i informuje pilotów o docelowym czasieuruchomienia silników. Dzięki temu statki powietrzne nie marnują paliwaoczekując niepotrzebnie na włączonych silnikach, co przekłada się na mniejsząemisję spalin i jest korzystniejsze dla środowiska” – czytamy.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2018roku odprawił 17,8 mln pasażerów, a w dwóch pierwszych miesiącach 2019 – 2,4mln. W sezonie lato 2019 port oferuje 121 połączeń regularnych i 68czarterowych. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe „PortyLotnicze”. (PAP)

Komentarze