Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W wieżę kontroli lotów w Katowicach wmurowano akt erekcyjny

infoair
24.06.2017 06:39
0 Komentarzy

W piątek w powstającą na lotnisku Katowice wieżę kontroli lotów wmurowano akt erekcyjny. Inwestycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ma być gotowa do pracy pod koniec 2018 r. PAŻP wkrótce uzbroi też w system ILS pomocnicze podejście do katowickiej drogi startowej.

Jak zaznaczył uczestniczący w uroczystości minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, to kolejna duża inwestycja PAŻP w polskie lotniska. Minister wyraził nadzieję, że kolejne przedsięwzięcia Agencji „będą lokowały strefę lotniczą Polski w czołówce europejskiej, jeżeli chodzi o technologię, systemy zabezpieczające, poziom bezpieczeństwa w ruchu lotniczym„.

– „Jestem przekonany, że ten wysoki poziom technologiczny, że te wszystkie działania, które są dziełem PAŻP, dziełem zarządców portów lotniczych, wszystkich, którzy uczestniczą w organizacji transportu lotniczego w Polsce, przyczynią się poza wszystkim również do spowodowania większego popytu na usługi w transporcie lotniczym” – zaznaczył Adamczyk.

– „Bo przecież tutaj też o to chodzi – bo sprawnie funkcjonujący transport lotniczy lokuje i będzie lokował nasz kraj w gronie najlepiej rozwiniętych państw Europy i świata. Na co mamy nadzieję i co jest celem rządów Prawa i Sprawiedliwości, celem wszystkich tych, którzy organizują transport lotniczy w Polsce – i mam nadzieję, będzie celem kolejnych rządów” – dodał minister.

– „Budujemy nową wieżę kontroli lotów na jednym z najlepiej rozwijających się lotnisk w Polsce” – podkreślił prezes PAŻP Janusz Niedziela. Wskazał, że Agencja inwestuje na wszystkich lotniskach w Polsce, ale inwestycje dokonane już w Katowicach – z racji rangi tego portu – są „niebagatelne”.

Niedziela akcentował, że nowa wieża kontroli lotów na katowickim lotnisku jest potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego w ostatnich latach.

GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km, rozbudowało płytę postojową nr 1, zbudowało płytę dla samolotów cargo i do odladzania, a także utworzyło nowy system dróg kołowania. Kontrolerzy ruchu muszą tymczasem mieć dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.

Budowa nowej wieży, kosztem ok, 25 mln zł (ogólna wartość inwestycji PAŻP ze względu na wyposażenie, będzie wyższa), rozpoczęła się w pierwszej połowie marca br. Wykonawcą jest firma Budimex. Wieża będzie najwyższym tego typu obiektem w Polsce o wysokości 46 m, z poziomem operacyjnym na wysokości 41 m. Na powierzchni ponad 1,8 tys. m kw. obiektu rozmieszczone zostaną pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne.

Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP w Katowice Airport. Trwają przygotowania do uzbrojenia – na wniosek GTL – zachodniego (pomocniczego) podejścia do nowej drogi startowej w system ILS kategorii I. Katowice mają być pierwszym w lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkach podejściach do drogi startowej.

Już wcześniej PAŻP wyposażyła w ten radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności i niskiej podstawy chmur zasadnicze (wschodnie) podejście do oddanej do użytku w maju 2015 r. nowej drogi startowej i przygotowała stosowne procedury.

Umożliwiło to lądowania w II kategorii operacji lotniczych i znacząco poprawiło dostępność lotniska w trudnych warunkach atmosferycznych.

Uzbrojenie w ILS także podejścia zachodniego wynika ze wzrostu w ostatnich latach częstotliwości występowania wiatrów z kierunku wschodniego. W 2015 r. w Katowicach używano podejścia zachodniego przez 18 proc. czasu, a w 2016 r. – przez 22 proc czasu.

Realizując tę inwestycję PAŻP przeniesie system ILS używany wcześniej na starej drodze startowej i przygotuje odpowiednie procedury.

Kolejnymi inwestycjami Agencji w Katowicach mają być: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny. Urządzenia te – zapewniające optymalny poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych – mają zostać wybudowane do 2020 r.

Katowice Airport kontynuuje w 2017 r. program inwestycyjny. Port kontynuuje m.in. inwestycję związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 r.

W obecnym letnim rozkładzie lotów, w którym pojawiło się siedem z dziesięciu zaplanowanych na cały 2017 r. nowych tras, ogółem dostępne są ponad 100 połączeń regularnych i czarterowych do ponad 30 państw na czterech kontynentach.

W tym roku Katowice Airport planuje obsłużyć rekordowe blisko 3,7 mln pasażerów (wzrost rdr o ok. 500 tys. osób), osiągając najlepsze w historii wyniki zarówno w segmencie ruchu regularnego i czarterowego. Za 20 lat lotnisko prognozuje odprawianie 7,4 mln pasażerów.

Komentarze