ULC potwierdził wcześniejsze dane polskich lotnisk - w 2017 r. obsłużyły one ok 40 mln pasażerów.
Polskie porty lotnicze obsłużyły w 2017 r. prawie 40 mln pasażerów, co stanowi ok. 18-proc. wzrost wobec 2016 r. - poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego. Liderem było warszawskie Lotnisko Chopina z ponad 15 mln pasażerów, a wśród portów regionalnych lotnisko Kraków-Balice z 5,8 mln osób.
"Polski rynek po raz kolejny uzyskał lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych" - poinformował ULC we wtorkowym komunikacie.
Jak wskazał ULC, Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły w 2017 r. ok. 8,5 mln pasażerów, czyli ponad 1,659 mln więcej niż w 2016 roku, uzyskując 23,63-proc. udział w polskim rynku.
"Duże wzrosty odnotowali również przewoźnicy niskokosztowi" - czytamy.
Irlandzki Ryanair w ub.r. obsłużył o 1,677 mln pasażerów więcej niż w 2016 roku. W ub.r. linia przewiozła prawie 11 mln pasażerów, uzyskując 30,65-proc. udział w naszym rynku.
Węgierski Wizz Air w ub.r. przewiózł o 1,083 mln pasażerów więcej niż w roku poprzednim, czyli w sumie blisko 7,7 mln podróżnych, odnotowując tym samym 21,39-proc. udział w rynku.
Lotnisko Chopina w ub.r. było liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym - zarówno jeśli chodzi o ruch regularny, jak i czarterowy. Warszawski port obsłużył ponad 15,7 mln pasażerów - to wzrost o 22,9 proc. wobec 2016 r.
Wśród portów regionalnych ponownie liderem wzrostów było lotnisko Kraków-Balice - ponad 5,8 mln pasażerów w ub.r., co oznacza, że ruch w tym porcie w 2017 r. wzrósł o ponad 854 tys. pasażerów (17,2 proc. wzrostu).
Na kolejnym miejscu znalazł się port Gdańsk im. Lecha Wałęsy - ok. 4,6 mln podróżnych (+615 tys. pasażerów i 15,4-proc. wzrost), a na następnym miejscu uplasował się port Katowice-Pyrzowice - ok. 3,8 mln pasażerów, (675 tys. podróżnych więcej, czyli 21,1-proc. wzrost). Najmniej podróżnych obsłużyło lotnisko w Radomiu - 9 903 osoby. Spadki pod względem obsłużonych podróżnych odnotowały lotniska: w Bydgoszczy (minus 1,2 proc.) oraz w Łodzi (minus 14 proc.).
"Na wyniki pozostałych portów wpłynęli głównie przewoźnicy niskokosztowi, w szczególności Ryanair i Wizz Air, którzy łącznie w 2017 roku w portach regionalnych zwiększyli przewozy o ponad 1,8 mln pasażerów. Łącznie jednak przewoźnicy ci utracili w tym roku 1 proc. udziału w rynku w regionalnych portach lotniczych. w porównaniu z 2016 rokiem – w 2017 wyniósł on 65 proc." - czytamy w komunikacie.
W przypadku Ryanaira, największe wzrosty zanotowano na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. W przypadku Wizz Air były to Norwegia, Ukraina i Włochy.
Poprawiła się również sytuacja portów regionalnych obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie. W 2017 roku większość tego typu portów w Polsce zanotowało wzrosty – za wyjątkiem portów Łódź-Lublinek oraz Bydgoszcz-Szwederowo.
Zdaniem ULC pozytywne trendy widać na rynku przewozów czarterowych, który w poprzednim roku odnotował duże straty. W 2017 roku obsłużono ponad 4 mln pasażerów, co dało prawie 520 tys. pasażerów więcej niż w poprzednim roku i przełożyło się łącznie na 15-proc. wzrost.
Najpopularniejszym kierunkiem w ruchu czarterowym, podobnie jak w 2016 roku, była Grecja. Potem Hiszpania i Bułgaria.
"Analizując przewozy czarterowe w Polsce należy wspomnieć także o ofercie przewoźników niskokosztowych, którzy operują do portów wyspecjalizowanych w obsłudze ruchu turystycznego (np. Hiszpania, Włochy, Malta, Grecja). Tego typu ruch wzrósł o 27 proc. Liderem pod względem kierunków wakacyjnych pozostał Ryanair, choć to Wizz Air odnotował największy wzrost na tego typu kierunkach" - czytamy.
Wśród przewoźników czarterowych liderem rynku w ub.r. był Small Planet Airlines, który przewiózł ponad 1,2 mln pasażerów - wzrost o 29,97 proc. wobec 2016 r., za nim znalazł się Enter Air - 1,1 mln podróżnych - wzrost o 27,5 proc., a na trzecim miejscu uplasował się Travel Services - ok. 1,06 mln osób - wzrost o 26,15 proc.
Najpopularniejszymi kierunkami w ruchu regularnym w 2017 roku były Wielka Brytania i Niemcy.
"Od lat oba kierunki są najchętniej odwiedzane przez Polaków. Największe wzrosty liczby pasażerów odnotowano na kierunkach do Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii i Ukrainy. Dobre wyniki uzyskano dzięki przewoźnikom niskokosztowym. Wyjątek stanowiły przewozy na Ukrainę, gdzie do wzrostu przyczynił się w największym stopniu PLL LOT" - napisał ULC.
W Polsce mamy 15 portów. W 2016 r. obsłużyły one ok. 34 mln pasażerów. (PAP)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.