Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Twardy brexit wpłynie na polskie lotniska?

infoair
22.01.2019 09:30
0 Komentarzy

Londyn był jednym z 5 najczęściej wybieranych kierunkówprzez podróżujących z polskich lotnisk w 2018 r. Brak umowy pomiędzy WielkąBrytanią a Unią Europejską dt. lotnictwa może to zmienić. Czasu jest coraz mniej.

Bez konkretnej umowy w sprawie transportu lotniczego, lotydo i z Wielkiej Brytanii wykonywane przez wybrane linie lotnicze mogą zostaćwstrzymane w nocy z 29 na 30 marca br. Każdyprzewoźnik będzie zmuszony samodzielnie negocjować zarówno z rządem brytyjskimjak i Unią Europejską, by potwierdzić możliwość świadczenia usług.

-„Loty będą odbywały się w oparciu o wymagane licencje –podkreśla radca prawny AirHelp, Magdalena Bursa-Łapińska i dodaje – Brexitwpłynie bezpośrednio na ruch lotniczy pomiędzy Wielką Brytanią a 44 krajami, wktórych prawo regulowane jest przez UE. Dotyczy to też innych krajów, takichjak USA i Kanada. W przypadku twardego Brexitu Brytyjczycy musielibywynegocjować nowe umowy, a to oczywiście zajmie trochę czasu.”

Uniknąć chaosu

Kroki podejmowane na ostatnią chwilę przez linie lotniczeoraz decydentów są jedynie kroplą w morzu potrzeb, jeśli chodzi o kwestieuniknięcia chaosu i zakłóceń, których po Brexicie mogą doświadczyć milionypodróżujących. Rzeczywistość jest taka, że przewoźnicy już sprzedali bilety naloty między Wielką Brytanią, Europą i resztą świata, które mogą w ogóle niewystartować.

Obecnie Wielka Brytania musi zadecydować o przyjęciu,zmianie lub odrzuceniu setek ustaw i przepisów obowiązujących w całej UniiEuropejskiej. Pozostaje niejasne, czy pasażerowie linii lotniczych nadal będą miećtakie same prawa jak dotychczas, w sytuacji, gdy doświadczą zakłóceń podczaslotów. Dziś reguluje to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UniiEuropejskiej – WE 261/2004.

Wpływ na Polskę

Jak wynika z danych – w ubiegłym roku Londyn był jednym z 5najczęściej wybieranych kierunków przez podróżujących z polskich lotnisk.Londyn Stansted oraz Londyn Luton znalazły się odpowiednio na 4 i 5 miejscuzestawienia. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. z Polski w kierunku Londynuwyleciało ponad 13 500 lotów i ponad 1 500 000 pasażerów. A co istotne wperspektywie Brexitu to z roku na rok zainteresowanie podróżami do Londynu jestcoraz większe. Od 2014 do 2018 roku liczba lotów w kierunku tych dwóch lotniskwzrosła o prawie 25%.

Obecnie wszyscy żyjemy w dużej niepewności co do Brexitu, apasażerowie linii lotniczych są jedną z najbardziej zagrożonych grup, bowiemich sytuacja jest uzależniona od efektów debaty politycznej. Dlatego teżapelujemy do wszystkich linii lotniczych o przygotowanie się na wszelkieewentualności, tak by pasażerowie nie byli pozostawieni bez pomocy, a przedewszystkim by zapobiec sytuacji, gdy ich prawa przestaną być chronione w obliczupolitycznych zmian.

Komentarze