Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siemens, Airbus i Rolls-Royce budują hybrydowo-elektryczny samolot

infoair
28.12.2017 08:26
0 Komentarzy

Trzy duże firmywspółpracują nad stworzeniem E-Fan X – wersji demonstracyjnejhybrydowo-elektrycznego samolotu pasażerskiego, który ma wykonać swój pierwszylot w 2020 roku.

Na potrzeby projektu Siemens opracowuje elektryczny układnapędowy, który w założeniu będzie miał 2 MW mocy. Sukces tego przedsięwzięciapozwoli jednocześnie ustanowić nowy rekord mocy silnika w kategorii lekkichsystemów napędowych.

Siemens, Airbus i Rolls-Royce chcą po raz pierwszyprzetestować hybrydowo-elektryczny układ napędowy w samolocie o stosunkowodużych rozmiarach. Projekt latającej platformy testowej będzie oparty na100-miejscowym modelu samolotu BAe146.

Milowy krok dlalotnictwa

– Ten prototyp jestznaczącym krokiem dla lotnictwa w kierunku hybrydowo-elektrycznej przyszłości –mówi dr Frank Anton, szef Siemens eAircraft (działu zajmującego się projektemsamolotu z napędem elektrycznym). – Testując wersję demonstracyjną i jejelektryczny układ napędowy w locie, nauczymy się wykorzystywać tę przełomowątechnologię dla lotnictwa pasażerskiego. Siemens oferuje już rozwiązania dlalotnictwa, np. systemy napędowe dla dronów oraz ultralekkich i lekkichsamolotów sportowych. Niedawno zaprezentowaliśmy również prototypowy silnik doCityAirbus – latającej taksówki do użytku w obszarach miejskich. Terazwykorzystujemy doświadczenia, jakie zdobyliśmy podczas opracowywania różnychtypów silników, aby opracować pierwszy hybrydowo-elektryczny samolotpasażerski, który może pomieścić od 50 do 100 osób. Transport lotniczy staniesię dzięki temu cichszy i bardziej zrównoważony – podkreśla Anton.

Elektryczny układ napędowy, który jest opracowywany napotrzeby samolotu pasażerskiego, będzie około ośmiokrotnie silniejszy niżsystem napędzający dwumiejscowy samolot testowy Extra 330LE. Maszyna ta,wyposażona w silnik Siemensa mocy o stałej mocy 260 kW i wadze zaledwie 50 kg,w 2016 roku ustanowiła rekord świata w szybkości wznoszenia: osiągnęła wysokość3000 m w ciągu zaledwie 4 minut i 22 sekund, bijąc poprzedni rekord o ponadjedną minutę!

– Wersja demonstracyjna samolotu pasażerskiego będzie miałaumieszczone na skrzydłach od 4 do 8 silników, które zasilą śmigła lub wentylatorytej jednostki latającej – informuje Wulf Roscher, kierownik projektu E-Fan X wSiemens eAircraft. – Elektryczny układ napędowy prototypu będzie zasilany zgeneratora napędzanego przez turbinę w kadłubie. Podczas startu i wznoszeniasilniki będą wspierane przez akumulatory litowo-jonowe; każdy o mocy 700 kW.

– Naszym zamiarem jest zastąpienie jednej z czterech turbinodrzutowych samolotu testowego elektrycznym układem napędowym o mocy 2 MW iwykonanie pierwszego lotu w 2020 roku. Byłby to pierwszy raz, kiedy tak potężnysilnik elektryczny mógłby pomóc napędzać samolot! Możemy sobie wyobrazić, że wkolejnych testach zastąpimy dodatkową turbinę elektrycznym układem napędowym –ekscytuje się dr Frank Anton.

Tajemnica tkwi wtechnologii

Czy tak potężny układ napędowy nie będzie ważył i zajmowałza dużo miejsca? Okazuje się, że nie. Duża ilość badań i testów zwykorzystaniem lekkich tworzyw oraz zaawansowanych technologicznie materiałów,pozwoli na znaczące zmniejszenie rozmiaru i wagi układów napędowych Siemensa.

– Tajemnica nie tkwi w materiałach ani topologii. Niezwyklelekkie systemy napędowe, o których mówimy, mogą być rozwijane i budowane tylkodzięki SimcenterTM, oprogramowaniu do symulacji Siemens PLM, które uwzględniawszystkie uwarunkowania fizyczne i techniczne – podkreśla szef SiemenseAircraft. – Korzystając z tej technologii, tworzymy „cyfrowe bliźniaki”samolotów i wirtualnie optymalizujemy nasze prototypy. To nie tylko przyspieszapostęp prac, ale także skutkuje bardziej wydajnymi maszynami.

W projekt E-Fan X zaangażowane są trzy światowe marki.Koncern Airbus jest odpowiedzialny za całościową integrację i loty testowe orazzapewni systemy magazynowania energii. Rolls-Royce dostarczy turbinę o mocy 2,5MW i zintegrowany generator, który będzie zasilał energią elektryczny układ napędowy. Siemens,oprócz silnika elektrycznego, opracuje także system dystrybucji energii. Ścisławspółpraca tych trzech firm coraz bardziej przybliża nas do urzeczywistnieniawizji latania po Europie w hybrydowo-elektrycznych samolotach pasażerskich.​


Komentarze