Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd: Centralny Port Komunikacyjny zmieni oblicze Polski

infoair
12.03.2019 08:30
0 Komentarzy

Centralny Port Komunikacyjny to jest największeprzedsięwzięcie gospodarczo- cywilizacyjne, które zmieni oblicze Polski – mówiłw poniedziałek. 11 marca na konferencji prasowej w Krakowie wicepremier, lider PorozumieniaJarosław Gowin. Podkreślił, że jego wybudowanie uczyni nasz kraj jednym zgłównych węzłów komunikacyjnych „hub-ów” w Europie.

Wicepremier powiedział, że do tej pory jesteśmy”uwięzieni” w sieci linii kolejowych, wybudowanych w czasach rozbiorowych.

-„Rząd planuje przedsięwzięcie, które będzie miało wpływnie tylko na Polskę. To przedsięwzięcie uczyni z Polski jeden z głównych hub-ówkomunikacyjnych w Europie” – powiedział Gowin. Podkreślił, że CPK to będąnie tylko połączenia lotnicze, ale także kolejowe. „Powstanie około 1300km nowych linii kolejowych, Polacy będą mogli szybko dojeżdżać do centralnegopunktu w Polsce. 120 największych polskich miast będzie połączonych z CPK wtaki sposób, żeby czas dojazdu był nie dłuższy niż 2,5 godziny” – dodał.

Plusy CPK

Jarosław Gowin podkreślił, że wybudowanie Centralnego PortuKomunikacyjnego oznacza: szybsze dojazdy, nowe miejsca pracy, uniezależnieniesię od koniunktur międzynarodowych i sprowadzenie do Polski nowoczesnychtechnologii. Dodał, że w przyszłym tygodniu – w poniedziałek – mają byćprzedstawione szczegóły tego projektu.

W ocenie wicepremiera niedawna rezygnacja Jacka Bartosiaka zfunkcji prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny „w niczym nie opóźnirealizacji całego przedsięwzięcia”.

O korzyściach z wybudowania CPK dla województw małopolskiegoi świętokrzyskiego mówił poseł Michał Cieślak. Przywołał raport KomisjiEuropejskiej, z którego wynika, że ponad 13 mln mieszkańców Polski jest”wykluczonych komunikacyjnie” nie mając możliwości korzystania z transportukolejowego.

Kolejowe połączenie

Jak mówił, około 8 mld zł z budżetu CPK będzie przeznaczonena połączenia kolejowe. „W ramach tego planu, tego budżetu przewidzianejest ekspresowe połączenie kolejowe między Centralnym Portem Komunikacyjnym awojewództwem świętokrzyskim i małopolskim w linii: CPK-Kielce-BuskoZdrój-Tarnów-Nowy Sącz. To połącznie kolejowe będzie miało wpływ nie tylko naszybkie przemieszczanie się mieszkańców, ale również na zmianę kierunku rozwojugospodarczego tych miast” – mówił Cieślak.

Wyjaśnił, że dziś środek tych dwóch województw jestzorientowany na rozwój gospodarczy wschód –zachód i traci w pewnych relacjachbiznesowych, a zyskują duże miasta: Kraków i Rzeszów. „Zmiana kierunku -również gospodarczego – dla takich miast jak Nowy Sącz i Tarnów, Busko i Kielceto duża szansa na większy rozwój gospodarczy”– powiedział poseł. Wśródplusów powstania CPK wymienił szybsze połączenia tych miast m.in. z Warszawą.

Budowlany timing

„Do 2027 r. planowany jest pierwszy etap budowy liniikolejowych, który ma polegać przede wszystkim na modernizacji i remontachistniejących już odcinków. Od 2027 do 2035 r. realizowany będzie drugi etap -budowa nowych odcinków i magistrali” – powiedział Cieślak. Dodał, żedzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego modernizowana ma być m.in.nieużywana od lat linia między Kielcami a Buskiem Zdrojem.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłemprzesiadkowym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy,kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowychoraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin.Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł,w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7mld zł – drogowej.

W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność,który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mlnludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam portpowinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

Komentarze