TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PwC vs. Arup: Radomiu za daleko od Warszawy
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 06.04.2018 17:10:40 1 komentarz
PwC vs. Arup: Radomiu za daleko od Warszawy

Kolejny głos w dyskusji po prezentacji mazowieckiego raportu Arup. Zdaniem firmy doradczej PwC sens ma lokalizacja do 50 km od centrum metropolii. A Radom leży 107 km od Warszawy.

Kolejny głos w dyskusji po prezentacji mazowieckiego raportu Arup. Zdaniem firmy doradczej PwC sens ma lokalizacja do 50 km od centrum metropolii. A Radom leży 107 km od Warszawy.

-"Lokalizacja lotniska w Radomiu jako komplementarnego dla Lotniska Chopina do czasu uruchomienia CPK jest niezgodna z praktykami rynku lotniczego - powiedział PAP Michał Mazur z PwC. Dodał, że sens ma lokalizacja do 50 km od centrum metropolii, a w przypadku Radomia to ok. 107 km.

"W zeszłym roku w ramach publikacji raportu o dynamice rynku lotniczego wskazywaliśmy, że w praktyce europejskiej, w sensie biznesowym, jest lokalizacja lotnisk pomocniczych czy centralnych nie więcej niż 50 km od centrum metropolii" - zaznaczył Mazur.

Ekspert z firmy doradczej PwC przypomniał, że średnia takiej lokalizacji wynosi w Europie Zachodniej 22 km. "Ale sens ma lokalizacja do 50 km, bo wiąże się z podróżą do 45 minut pociągiem" - wyjaśnił.

Tymczasem lotnisko w Radomiu, jak podkreślił, znajduje się 107 km od centrum metropolii. "Czas podróży może być więc wydłużony do 1,5 a nawet 2 godzin. To nie jest zgodne z praktykami, które znamy z rynku lotniczego" - wskazał. Dodał, że lotnisko w Modlinie jest położone w granicach 50 km, "a zatem decyzja podjęta w przeszłości", by tam znajdowało się lotnisko pomocnicze dla CPK była zgodna z tymi praktykami. "Z kolei wybrana lokalizacja CPK w Baranowie jest oddalona od 41 km od Warszawy, czyli też w tych granicach" - powiedział.

Według Mazura pierwszym kryterium, które powinno się brać pod uwagę przy lokalizacji lotnisk pomocniczych "jest celowość lokalizacji i możliwość zrealizowania założeń biznesowych, a drugim szybkość realizacji czy koszt realizacji danej inwestycji".

Raport Arup

Jak powiedział w środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski, z "Analizy strategicznego zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK" niezależnego doradcy, firmy Arup , wynika, że lotnisko w Radomiu spełnia kryteria lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina; "z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom".

W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, a koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Z kolei rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, a na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy - wskazała firma Arup. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
lotnisko
raport
Lotnisko Modlin
Lotnisko Radom
CPK
  • Александр Арцишевский – 06.04.2018

    Niby mem ale wrzucam bo prawdziwy

  • allensteiner – 07.04.2018

    Jak to możliwe że; Gatwick na dwóch pasach robi 270.000 operacji lotn. i korzysta z tego 40 melonów ludzi, Stansted na jednym pasie 170.000 operacji i 22 melony ludu, a takie Okęcie na dwóch porządnych pasach jest na progu przepustowości przy 17 melonach paxów. Ktoś może mi to objaśnić? Może wystarczy dostawić więcej domków toi-toi żeby rozładować przeciążenie? A z tym Radomiem to już w ogóle porażka,za kasę wywaloną na nowy Radom można postawić lotnisko nawet na Kasprowym Wierchu.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.