Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Piętnastka dreamlinerów LOT-u

infoair
04.11.2019 09:30
0 Komentarzy

Boeing 787-9 Dreamliner wylądował 1 listopada na warszawskimLotnisku Chopina; to piętnasta tego typu maszyna w barwach PLL LOT. Przewoźnikzapowiedział, że nowy samolot w swój pierwszy rejs uda się do Toronto wKanadzie.

Samolot wylądował na Lotnisku Chopina w piątek rano. Lotnowej maszyny z fabryki Charleston w Północnej Karolinie w USA trwał dziewięćgodzin i 50 minut.

Dalekie kierunki

Spółka przekazała, że nowy, 15. już Boeing 787 DreamlinerLOT-u będzie obsługiwał połączenia do Ameryki Północnej i Azji. Zgodnie zplanem w swój pierwszy rejs, do kanadyjskiego Toronto, ma się udać jeszcze wpiątek.

B787-9 jest siódmym dreamlinerem w tej wersji we flocie LOT- ma prawie 63 metry długości, czyli jest o ponad sześć metrów dłuższy od ośmiumaszyn 787-8 używanych przez LOT. Maszyna B787-9 zabiera na pokład 294pasażerów, czyli o 42 osoby więcej, niż mniejsza wersja 787-8. Przewoźnik maosiem B787-8, a wiosną 2020 r. ma otrzymać kolejne dwa B787-9.

-„W przyszłym roku będziemy dysponować 17.dreamlinerami, co oznacza ponad trzykrotny wzrost floty szerokokadłubowej wciągu czterech lat” – powiedział cytowany w komunikacie członek zarząduds. operacyjnych Maciej Wilk. Dodał, że dzięki powiększeniu floty, firma będziemogła uruchomić nowe połączenia, np. z Warszawy na Sri Lankę i do SanFrancisco, z Krakowa do Nowego Jorku. „W przyszłości uruchomimy kolejnepołączenia dalekiego zasięgu” – wskazał.

Zasięg 13 tys. 350 km

Ponad połowę masy dreamlinera B787-9 i 80 proc. objętościmateriałów stanowią kompozyty, czyli tworzywa sztuczne wzmocnione włóknemwęglowym. To materiał znacznie bardziej wytrzymały, za to lżejszy od aluminium,co przekłada się na mniejszą masę maszyny, dłuższy zasięg i mniejsze zużyciepaliwa. Nowy samolot 787-9 w wersji dla LOT-u może pokonać 13 tys. 350 km,czyli o ok. 700 km więcej od wersji 787-8.

Kompozytowa konstrukcja kadłuba umożliwia utrzymywaniewyższego ciśnienia w kabinie, przez co łatwiej jest kontrolować temperaturę iwilgotność powietrza. Zmniejsza też efekt tzw. jet lagu, który może byćwidoczny u pasażerów nawet przy lotach krótszych. Przekraczanie stref czasowychm.in. potęguje poczucie zmęczenia i przyczynia się do problemów ze snem popodróży. Ma też zdaniem naukowców poważne konsekwencje dla zdrowia, szczególniew przypadku częstych podróży na długich trasach.

Jak przekazała spółka, nowy dreamliner zabiera na pokładrównież więcej ładunków cargo. Przestrzeń transportowa w luku bagażowymzwiększyła się ze 115 do 140 metrów sześciennych.

Współpraca z Boeingiem

W 2012 r. LOT był pierwszą linią w Europie, która odebrałaBoeinga 787 Dreamliner. Od 2016 roku flota dreamlinerów powiększyła siętrzykrotnie. Samoloty te obsługują 16 regularnych połączeń dalekiego zasięgu:do Nowego Jorku (JFK), Newark, Chicago, Los Angeles, Toronto, Seulu, Tokio,Pekinu, Singapuru, Miami, Delhi z Warszawy. LOT wykonuje połączenia do USArównież z innych miast w Polsce i z Budapesztu.

3 listopada br. maszyna należąca do polskiego przewoźnikapoleci do Kolombo na Sri Lance, a w przyszłym roku – do Pekinu-Daxing, do SanFrancisco z Warszawy i z Krakowa do Nowego Jorku.

W 2018 r. LOT przewiózł ponad 8,9 mln pasażerów, czyli o 2mln więcej niż rok wcześniej. W tym roku przewoźnik planuje, że liczba taprzekroczy 10 mln osób. Obecnie flota liczy ponad 80 samolotów, które obsługująponad 100 tras.(PAP)

Komentarze