TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PAŻP ma nowego prezesa. Janusz Janiszewski
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 11.07.2018 18:30:45
PAŻP ma nowego prezesa. Janusz Janiszewski; fot. Newseria

Na wtorkowej konferencji miał miejsce debiut nowego prezesa PAŻP - Janusza Janiszewskiego, który zaprezentował strategiczne kierunki rozwoju Agencji.

Na wtorkowej - 10 lipca - konferencji miał miejsce debiut nowego prezesa PAŻP - Janusza Janiszewskiego, który zaprezentował strategiczne kierunki rozwoju Agencji.

Inwestycje w nowoczesne technologie, które m.in. posłużą do budowy nowoczesnych systemów zarządzania ruchem lotniczym, to główne kierunki działania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej - powiedział na wtorkowej konferencji nowy p.o. prezesa PAŻP Janusz Janiszewski, prezentując strategiczne kierunki rozwoju Agencji.

Premier Mateusz Morawiecki powołał w poniedziałek Janusza Janiszewskiego na stanowisko pełniącego obowiązki prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Janiszewski zastąpił na tym stanowisku odwołanego w piątek z funkcji prezesa PAŻP Janusza Niedzielę.

"Prezes Janusz Niedziela podał się do dymisji, została ona przyjęta w piątek przez prezesa Rady Ministrów, który to na wniosek ministra infrastruktury powierzył wykonywanie obowiązków prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej panu Januszowi Janiszewskiemu" - powiedział na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dodał, że Janiszewski to wieloletni pracownik PAŻP, a jego kandydatura spotkała się z aprobatą zarówno ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, jak i premiera Morawieckiego.

"PAŻP jest instytucją, która ma olbrzymie znaczenie dla lotnictwa w Polsce. Nie tylko z punktu widzenia naszych planów, jeśli chodzi o Centralny Port Komunikacyjny, ale także jeśli chodzi o rozwój sektora bezzałogowych statków powietrznych" - powiedział Wild.

Janiszewski przekazał, że strategia PAŻP oraz całego rynku lotniczego musi być dostosowana do potrzeb branży na najbliższe 15-20 lat, gdzie odnotowujemy wzrosty ruchu lotniczego.

"Niewątpliwie naszym celem strategicznym będzie ugruntowanie silnej pozycji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na arenie międzynarodowej, w tym w szczególności w ramach jednolitego nieba. Chcemy, żeby Polska i PAŻP stały się jednym z głównych liderów rynku zarządzania ruchem lotniczym" - mówił Janiszewski prezentując strategiczne kierunki rozwoju PAŻP.

Jak dodał, celem agencji będzie przede wszystkim inwestycja w nowoczesne technologie, które posłużą m.in. do budowy nowoczesnych systemów zarządzania ruchem lotniczym.

"Głównym priorytetem będzie pomoc państwu polskiemu w zapewnieniu odpowiednich służb w powstającym Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Zrobimy wszystko, żeby zdobyć środki na najbliższe siedem lat, tak aby móc w pełni zrealizować cele stawiane przez rząd, państwo polskie oraz przez wzrost i rozwój całego rynku lotniczego w Europie. To są nasze podstawowe cele i podstawowa wizja" - powiedział Janiszewski.

Podkreślił, że najważniejszą misją PAŻP jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. "To jest nasz priorytet i nasze inwestycje oraz nasze działania będą nakierunkowane na realizacje tego celu" - zapewnił.

Pytany o skalę inwestycji PAŻP w związku z budową CPK, powiedział, że agencja jest "w okresie planistycznym". "Ten okres oraz najbliższe miesiące będą poświęcone dokładnej analizie dotyczącej CPK. Pierwsze estymacje, jakie posiadamy to są kwoty rzędu od 300 do 500 mln zł. Ale to będzie zależało od tego, jaki będzie projekt finalny przyszłego dużego lotniska hubowego w Polsce" - zaznaczył.

Janiszewski przekazał, że do końca 2019 r. - zgodnie z biznesplanem PAŻP, który został zrewidowany w latach 2015-2016 - jest posiadanie minimum 617 kontrolerów. W PAŻP zatrudnionych jest ponad 570 kontrolerów ruchu lotniczego.

"Naszą ambicją będzie tak, abyśmy mogli mieć troszeczkę zapasu, żebyśmy byli efektywni kosztowo, ale żebyśmy mieli też zabezpieczenie operacyjne" - powiedział.

Janiszewski od 18 lat jest kontrolerem ruchu lotniczego. Jak podał PAŻP, "posiada unikalną, ekspercką wiedzę i doświadczenie z obszaru planowania, rozwoju i zarządzania ruchem lotniczym".

Jest stałym członkiem Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, odpowiedzialnym za kwestie związane z rozbudową infrastruktury w związku z planowaną rozbudową sieci lotnisk w Polsce.

W latach 2015-2017 Janiszewski był odpowiedzialny za przeprowadzenie procesu rewizji Planu Skuteczności Działania Służb Żeglugi Powietrznej na lata 2015-2019. Od 2015 roku pełnił funkcję dyrektora biura strategii i współpracy międzynarodowej PAŻP zarządzającego strategicznymi obszarami definiującymi funkcjonowanie i planowanie rozwoju agencji.

Zgodnie ze znowelizowaną w grudniu 2016 r. ustawą o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w przypadku odwołania prezesa agencji, premier, na wniosek ministra transportu, powierza zastępcy prezesa lub innej osobie pełnienie obowiązków szefa PAŻP na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, z możliwością przedłużania tego okresu o kolejne pół roku, nie więcej jednak niż dwukrotnie.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Każdego dnia obsługują oni około 2,5 tys. lotów. Rocznie około miliona. PAŻP jest także odpowiedzialna za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za zaawansowaną infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.(PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
personalia
PAŻP
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.