TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pasażerski wyrok TSUE: Pośrednik nie zwalnia linię od odszkodowania
SĄD, PASAŻER, LINIA - Opublikowano: 27.03.2020 11:30:46
Pasażerski wyrok TSUE: Pośrednik nie zwalnia linię od odszkodowania; fot. TSUE

Klient ma prawo do odszkodowania od linii, chociaż kupił lot przez biuro.

Pasażer może wytoczyć powództwo o odszkodowanie za duże opóźnienie lotu przeciwko przewoźnikowi lotniczemu, nawet jeśli zarezerwował lot za pośrednictwem biura podróży.

Sprawa może toczyć się przed sadem w kraju poszkodowanego - zawyrokował w czwartek, 26 marca TSUE.

Z Pragi do Keflaviku

Chodzi o sprawę pasażerki, która wykupiła w czeskim biurze podróży wycieczkę do Islandii, w tym lot z Pragi do Keflaviku obsługiwany przez duńską linię lotniczą Primera Air Scandinavia. Lot był opóźniony o ponad cztery godziny. W związku z tym kobieta wytoczyła sprawę przeciwko przewoźnikowi przez sądem obwodowym w Pradze, powołując się na unijne przepisy o prawie pasażerów w transporcie lotniczym i domagając się od linii 400 euro odszkodowania.

Czeski sąd nie miał jednak pewności, czy może rozstrzygać spór międzynarodowy, jako że przedsiębiorstwo, które ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego (tu: w Danii) należy, co do zasady, pozywać przed sądy tego państwa. Wątpliwości budziło również to, czy można podjąć sprawę, jeśli pasażerka zawarła umowę nie bezpośrednio z przewoźnikiem, lecz z biurem podróży. Sprawa trafiła do rozstrzygnięcia do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu.

Głos ma TSUE

W czwartkowym wyroku TSUE przypomniał, że zgodnie z przepisami pojęcie obsługującego przewoźnika lotniczego, ponoszącego odpowiedzialność za wyjazd, obejmuje nie pośrednika zawierającego umowę z pasażerem, czyli w tym wypadku biuro podróży, ale także linie lotnicze. Oznacza to, że gdy przewoźnik wykonuje lot w imieniu biura podroży, które zawarło umowę z pasażerem, może on w przypadku dużego opóźnienia lotu żądać od linii odszkodowania.

Trybunał podkreślił, że nawet jeśli linie lotnicze, takie jak Primera Air Scandinavia, nie zawarły umowy z pasażerem o usługę turystyczną, to i tak mają wobec niego zobowiązania. Jak tłumaczy TSUE, podpisując umowę z biurem podróży, przewoźnik dobrowolnie zobowiązał się do przestrzegania w imieniu tego biura zobowiązań wynikających z unijnego rozporządzenia o prawie pasażerów w transporcie lotniczym.

W tych okolicznościach, według Trybunału, powództwo o odszkodowanie za opóźnienie lotu, wytoczone przez pasażera przeciwko liniom, należy uznać za wytoczone w sprawie niewypełnienia warunków umowy. Jako takie zaś może się ono toczyć przed sądem krajowym, właściwym ze względu na miejsce odlotu. (PAP)





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też: