TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Minister Andrzej Adamczyk o polskim rynku lotniczym w 2016 r.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA - Opublikowano: 16.03.2017 07:28:48
Minister Andrzej Adamczyk o polskim rynku lotniczym w 2016 r.

W Warszawie odbyła się konferencja prasowa, na której zostały przedstawione oficjalne dane oraz podsumowano rynek przewozów pasażerskich w Polsce w 2016 r.

W Warszawie odbyła się konferencja prasowa, na której zostały przedstawione oficjalne dane oraz podsumowano rynek przewozów pasażerskich w Polsce w 2016 r.

W konferencji uczestniczyli: minister Andrzej Adamczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit, prezes ULC Piotr Samson i naczelny dyrektor PPL Mariusz Szpikowski.

Polskie porty lotnicze w 2016 roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów, o 12 procent więcej niż w 2015 roku. Był to kolejny dobry rok pod względem liczby przewozów pasażerskich. Liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów było lotnisko Chopina w Warszawie, z wynikiem 12,8 mln pasażerów (o 1,6 mln więcej niż w 2015 r.) a wśród portów regionalnych, lotnisko Kraków-Balice z prawie 5 mln pasażerów.

- Dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim przewoźnikom niskokosztowym - Ryanair i Wizz Air, oraz Polskim Liniom Lotniczym LOT, które po restrukturyzacji aktywnie rozbudowują siatkę połączeń ? zaznaczył prezes ULC Piotr Samson.

Polski przewoźnik w 2016 roku otworzył, bądź wznowił, wiele połączeń, dzięki czemu w 2016 r. obsłużył ponad 1 mln pasażerów więcej niż w roku ubiegłym. Na Lotnisku Chopina nadal dynamicznie działa Wizz Air, który otworzył w ciągu roku kilka nowych połączeń oraz Ryanair, który w czwartym kwartale przeniósł na Lotnisko Chopina loty krajowe z lotniska Warszawa/Modlin. W 2016 r. na lotnisku zainaugurowano również nowe połączenia długodystansowe. Od stycznia PLL LOT regularnie lata do Tokio, a od października do Seulu. W sezonie letnim na polski rynek weszła linia Air Canada Rouge, oferująca połączenie do Toronto oraz Air China, która jesienią otworzyła połączenie do Pekinu.

Dynamika przewozów krajowych w polskich portach lotniczych w 2016 roku kształtowała się na znacznie wyższym poziomie niż w portach zrzeszonych w ACI Europe. Polski rynek odnotował wzrost przewozów pasażerskich na poziomie 15 proc. Liderem na rynku krajowym był PLL LOT, który zanotował największy wzrost ilościowy w całym roku.

W ruchu międzynarodowym również odnotowano znacznie wyższą dynamikę w porównaniu do przewozów międzynarodowych zrealizowanych przez porty ACI. Do wzrostu w całym ruchu międzynarodowym przyczyniły się przewozy regularne. Liderem w tych przewozach pozostaje od lat Ryanair. Niemniej jednak, pod względem ilościowym, największe wzrosty w 2016 roku odnotował PLL LOT, a dopiero później przewoźnicy niskokosztowi, czyli Ryanair, a także Wizz Air,i, w znacznie mniejszym stopniu, EasyJet.

Mimo że polski rynek przewozów czarterowych obsłużył ponad 148 tys. mniej pasażerów niż rok wcześniej, to w czwartym kwartale zaczął odrabiać straty. Sytuacja ta była związana ze spadkami przewozów do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej, zagrożonych atakami terrorystycznymi: Turcji, Egiptu, Maroka i Tunezji. Jedynie lotnisko Katowice-Pyrzowice oraz Poznań-Ławica zdołały zwiększyć przewozy uzyskując wzrost ruchu. Wśród przewoźników najwięcej pasażerów ponownie obsłużył Enter Air, choć to Travel Service odnotował największe wzrosty ilościowe w całym roku i pomniejszył tym samym stratę do lidera.

Najbardziej popularnym kierunkiem lotów regularnych pozostaje Wielka Brytania, a następnie Niemcy, Norwegia i Włochy, co jest zgodne z trendami z lat ubiegłych. Bardziej widoczna zmiana nastąpiła w ruchu czarterowym, w którym pod względem popularności na pierwsze miejsce wysuwają się europejskie kraje z basenu Morza Śródziemnego i Czarnego ? Grecja, Hiszpania, Bułgaria oraz Włochy. Spada natomiast popularność Turcji, Egiptu, Maroko i Tunezji.

Aktualna prognoza ULC przewiduje, iż rynek w 2030 roku będzie blisko dwukrotnie większy niż obecnie, jednak już teraz widzimy, że ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano. Największe nasycenie ruchu występuje w głównych lotniskach Polski Centralnej, co w przyszłości może powodować problemy z przepustowością. Tego trendu nie wykazują lotniska regionalne obsługujące poniżej 1 mln pasażerów, gdzie w niektórych przypadkach mogą wystąpić problemy z uzyskaniem rentowności.

Polski rynek lotniczy odnotowuje z roku na rok coraz lepsze wyniki. Przyczyn tak dynamicznego rozwoju transportu lotniczego w Polsce można upatrywać m.in. w niższych cenach paliwa lotniczego, rosnącej konkurencji, a także aktywności przewoźników, w tym PLL LOT.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
podsumowanie
2016
Adamczyk
statystyki
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.