Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linie z eko-pomysłami: LOT z Lasami, a Lufthansa z … dopłatą

infoair
20.08.2019 08:30
0 Komentarzy

Niemieckie linie lotnicze Lufthansa oferują klientom możliwość dopłacenia za biopaliwo. Z kolei LOT chce wpierać Lasy Państwowe.

Niemiecka dopłata

Niemieckie linie lotnicze Lufthansa oferują klientom możliwość dopłacenia za lotnicze biopaliwo (ang. sustainable aviation fuel – SAF) i złagodzenia w ten sposób skutków transportu lotniczego dla klimatu.

Za pośrednictwem platformy Compensaid pasażer może kupić niezbędną na jego lot ilość biopaliwa SAF, co – jak twierdzi Lufthansa – umożliwi zrekompensowanie 80 proc. emisji dwutlenku węgla. Takie paliwo zakupione przez pasażerów będzie wykorzystane w późniejszych lotach.

Lotnicze biopaliwo jest jednak ok. czterech razy droższe niż paliwo tradycyjne. Pasażer, który będzie chciał przyczynić się do ochrony klimatu, za lot na trasie Frankfurt nad Menem – Nowy Jork dopłaci do biletu 374 euro.

List z Lasami

Z kolei 20 sierpnia przedstawiciele LOT-u i Lasów Państwowych podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy realizacji nowatorskiego projekt przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu.

Realizowany od kilku lat przez Lasy Państwowe projekt Leśnych Gospodarstw Węglowych (LGW), zakłada sadzenie drzew należących do gatunków szybkorosnących, wprowadzanie drugiego piętra drzew oraz podszytu, zwiększanie udziału odnowień naturalnych oraz nasadzeń tzw. metodą Sobańskiego.

Eksperymentalnym programem objęte są wybrane powierzchnie w 23 nadleśnictwach w całej Polsce – łącznie 12 tys. ha. To faza pilotażowa, której towarzyszą szeroko zakrojone badania naukowe. Naukowcy obliczają, że w ciągu 30 lat każdy hektar lasu objętego obecnie projektem LGW pochłonie dodatkowo 37 ton CO2 – łącznie 1 mln ton ponad to, co obszary te pochłonęłyby bez wspomnianych działań.

W ramach współpracy LOT będzie kupował od Lasów Państwowych Jednostki Dwutlenku Węgla, czyli te dodatkowo pochłonięte ilości gazu. Środki uzyskiwane w ten sposób są w całości przeznaczane przez LP na konkretne, wskazane przez nabywcę przedsięwzięcia prośrodowiskowe – od programów ochrony zagrożonych gatunków przez budowę leśnej infrastruktury turystycznej (wieże widokowe, ścieżki edukacyjne, trasy rowerowe) po wykup gruntów do zalesienia.

Inne działania

Podjęte przez LOT działania związane są z minimalizacją liczby silników używanych przez samoloty w czasie kołowania po lądowaniu, optymalizację trasy lotów w oparciu o nowoczesne oprogramowania, weryfikację prędkości wznoszenia i lądowania czy zmniejszanie wagi samolotów. Kiedy tylko jest to możliwe, LOT stosuje w portach lotniczych zewnętrzne zasilanie elektryczne zamiast paliwowego.

Komentarze