TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Komunikacja miejska w Piotrkowie z dofinansowaniem
EPIOTRKOW.PL - Opublikowano: 16.05.2018 14:12:11

O pół miliona złotych wystąpił Miejski Zakład Komunikacyjny do władz miasta.

Jak informuje portal epiotrkow.pl - o pół miliona złotych wystąpił Miejski Zakład Komunikacyjny w Piotrkowie do władz miasta.

Decyzję w tej sprawie podjęli radni Piotrkowa. Podczas dyskusji o tym, na co te pieniądze konkretnie zostaną przeznaczone, okazało się, że nasze miasto czeka rewolucja w komunikacji. Elektryczna i… bardzo kosztowna.

Prezes MZK rozpoczął od tego, że Zakład zakończył 2017 na plusie – 15 tysięcy zł zysku. Tylko skoro kondycja spółki jest dobra, po co kolejne pół miliona? Tym bardziej, że spółka dostaje z miejskiej kasy ponad 7 mln zł rocznie w ramach tzw. rekompensaty.

Jak przyznał prezes, zaczynają się problemy. W lutym 2018 roku weszła bowiem w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zgodnie z założeniem ma stworzyć warunki do upowszechnienia transportu elektrycznego w Polsce, a tym samym otwierać nowe perspektywy rozwoju dla polskiego biznesu i sektora naukowego.

Co to wszystko oznacza dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Piotrkowie?

Konieczność zakupu do 2021 roku co najmniej dwóch samochodów elektrycznych.

- Skończyła się pewna epoka, rząd nie nazywa tego co prawda rewolucją, a zmianą myślenia – mówił Zbigniew Stankowski. - W ciągu 15 lat koszty eksploatacji 10 autobusów elektrycznych zwiększą się o ponad 20 mln zł. Podkreślam, że to nie są koszty zakupu! 10 tradycyjnych autobusów kosztuje 8 mln, natomiast 10 elektrycznych – ponad 20. Do tego konieczna będzie zmiana hali, stacji ładujących (koszt od 600 tys. do 1 mln). Takie właśnie czekają nas zmiany.

Zakład każdego roku zasilany jest kwotą 7,2 mln zł w ramach tzw. rekompensaty.

- Aby w tym roku spółka wyszła na zero, rekompensata od miasta powinna wynieść 8,2 mln zł, przy obecnych wpływach i kosztach – zaznacza jednak Z. Stankowski. - W ciągu ostatnich 10 lat udawało nam się kończyć rok na zero lub z niewielkim zyskiem. W tym roku będzie podobnie, jeśli nie pojawią się nowe okoliczności związane z zakupem autobusów elektrycznych.

Dwa elektryczne autobusy, które Zakład musi kupić do końca 2020 roku to tylko początek. Do 2028 r. 30% taboru MZK musi mieć napęd elektryczny. To, że spółka nie udźwignie takiej inwestycji jest oczywiste. Starania o dofinansowanie do wymiany taboru rozpoczęto w 2015 roku.

- Wtedy najkorzystniejszym autobusem, na który można było dostać pomoc publiczną był ten z napędem gazowym, kwalifikowaliśmy się wtedy do pomocy ok. 60% - tłumaczył radnym prezes Zakładu. - Dobrze przewidzieliśmy, że ceny i akcyza za gaz wzrośnie. Poza tym musielibyśmy budować stację gazową. Były jeszcze inne elementy, które nie kwalifikowały spółki do wzięcia tej pomocy. Nas interesuje przede wszystkim, pomimo kosztów eksploatacyjnych, jak najniższa cena zakupu i jak największe dofinansowanie.

Najlepsze dofinansowanie zaproponowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – minimum 85%. Podczas sesji Z. Stankowski zdradził, że w styczniu 2018 r. prezydent Piotrkowa podpisał porozumienie na dofinansowanie zakupu 35 autobusów elektrycznych w ramach programu "Bezemisyjny transport publiczny". Umowę w sprawie uruchomienia programu podpisali w grudniu 2017 Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Porozumienie ma umożliwić finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast. Będą one mogły starać się o nawet 100% (!)

Czy będzie tak różowo (tzn. ekologicznie, a przede wszystkim tanio) jak przedstawiają to pomysłodawcy programu, zobaczymy.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MZK Piotrków Tryb.
elektromobilność
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.