TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kolejny raport o CPK: Jak zbudować nowy hub lotniczy?
InfoAir.pl - Opublikowano: 13.05.2019 17:30:48
Kolejny raport o CPK: Jak zbudować nowy hub lotniczy?

Kancelaria Baker McKenzie oraz Polityka Insight przygotowały raport "Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hub lotniczy?"

Kancelaria Baker McKenzie oraz Polityka Insight przygotowały raport "Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hub lotniczy?", zawierający rekomendacje dotyczące budowy nowego portu lotniczego w Polsce.

Raport będzie prezentowany 13 maja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w trakcie debaty "Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?".

-"Celem raportu jest zainicjowanie szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym" - mówi Marta Fredrych, adwokat w warszawskim biurze Baker McKenzie. "Budowa nowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska niestety nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Przykłady tego typu inwestycji realizowanych za granicą pokazują, że CPK powinien być projektem apolitycznym".

Aktualny stan

Jako punkt wyjścia w swojej analizie autorzy raportu omawiają obecny stan rynku lotniczego w Europie oraz przedstawiają prognozy rozwoju ruchu lotniczego, w tym scenariusze dla lotnisk centralnych w Polsce, zarówno w przypadku gdy Centralny Port Komunikacyjny zastępuje Lotnisko Chopina, jak i gdy oba lotniska działają równocześnie. Dodatkowo, raport zawiera analizy case studies - budowy najważniejszych lotnisk w Europie, w tym portów w Stambule, Oslo czy Berlinie.

-"Branża lotnicza w Polsce odpowiada za 0,7 proc. PKB, a przy obsłudze ruchu powietrznego zatrudnienie znajduje ponad 60 tys. Polaków. Co więcej, dzięki dostępności transportu powietrznego zyskują też branże niepowiązane z lotnictwem, a do Polski napływa więcej inwestycji zagranicznych" - mówi dr Adam Czerniak, główny ekonomista Polityki Insight. "Równocześnie rosnące niedobory przepustowości polskich lotnisk są jednym z największych wyzwań dla rodzimego lotnictwa w najbliższych latach. Dzięki budowie nowego portu lotniczego udałoby się zaspokoić rosnący popyt na lotnicze przewozy pasażerskie w Polsce, co przełożyłoby się pozytywnie na gospodarkę. Według naszych szacunków, jeżeli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończyłaby się sukcesem, to popyt w polskiej gospodarce trwale wzrośnie o 4,5 proc. PKB".

Dekadę na przód

Centralny Port Komunikacyjny jest inwestycją, którą trzeba zaplanować na niemal dekadę przed uruchomieniem portu. Jest to szczególnie trudne z uwagi na gwałtowne zmiany, jakim podlega obecnie rynek lotniczy. Raport zawiera rekomendacje, których spełnienie umożliwi uniknięcie błędów popełnionych przy budowie niektórych dużych lotnisk w Europie.

-"Najbardziej rekomendowanym modelem realizacji jest współdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym, z których pierwszy wniósłby środki finansowe a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniego zarządzania portem lotniczym" - mówi mec. Marta Fredrych. "W takim scenariuszu największe szanse powodzenia ma model finansowania komponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance".

Pełny tekst raportu Baker McKenzie i Polityki Insight dostępny jest TUTAJ



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
raport
CPK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.