Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest plan finansowania Centralnego Portu Lotniczego

infoair
31.03.2017 07:32
0 Komentarzy

Polski Fundusz Rozwoju przygotował wstępną koncepcję finansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego – poinformował prezes PFR Paweł Borys. Dodał, że tego typu finansowanie „nie obciąży budżetu państwa”, a Fundusz ma wystarczające środki, by w tym uczestniczyć.

– „Jako Polski Fundusz Rozwoju przygotowaliśmy wstępną koncepcję struktury finansowania inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny” – powiedział w środę dziennikarzom Borys. Jego zdaniem tego typu finansowanie „nie obciąży budżetu państwa”.

– „Polski Fundusz Rozwoju posiada wystarczające środki, instrumenty, aby też w tym uczestniczyć. Mamy szereg możliwości pozyskania finansowania od międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, czy tym podobne. Jest oczywiście rynek komercyjny, banki, które mają w Polsce duży apetyt na finansowanie takich inwestycji infrastrukturalnych” – powiedział prezes PFR.

Podkreślił, że realizacja tak dużej inwestycji wymaga bardzo profesjonalnego przygotowania, „dobrej koordynacji wielu instytucji – zarówno rządowych, jak i związanych z lotnictwem, jak narodowy przewoźnik LOT, porty lotnicze” – powiedział. „Wierzę, że jako Polska mamy zdolność do przeprowadzenia tego typu inwestycji” – zaznaczył.

Pytany o finansowanie Centralnego Portu Lotniczego Borys powiedział, że Unia Europejska obecnie nie finansuje budowy samego portu lotniczego. „Natomiast z tych środków można sfinansować bardzo dużo jeśli chodzi o infrastrukturę towarzyszącą Centralnemu Potowi Lotniczemu, zwłaszcza jeśli chodzi o infrastrukturę drogową czy kolejową” – wyjaśnił.

Według szacunków budowa samego portu lotniczego mogłaby kosztować ok. 20 mld zł. Natomiast łączny koszt inwestycji związanej również m.in. z budową terminalu kolejowego, infrastrukturą logistyczną, może przekroczyć – jak powiedział szef PFR – 30 mld zł.

– „To środki rozłożone w długim okresie czasu i one nie będą obciążały budżetu państwa. Można tutaj zaaranżować finansowanie w pełni inwestycyjne, komercyjne” – powiedział. Jak mówił, w tym przedsięwzięciu nie chodzi tylko o wybudowanie samego portu pasażerskiego, ale także o szerszą koncepcję przewozów lotniczych, towarowych, kolejowych czy transportu drogowego. „Tego typu inwestycja ma bardzo dużo korzyści gospodarczych. Może być opłacalna i warto ją jak najsprawniej zrealizować” – zaznaczył.

Komentarze