Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańskie lotnisko pierwsze w Polsce z ultranowoczesnym systemem lokalizacji samolotów

infoair
11.04.2017 15:33
0 Komentarzy

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku wzbogacił się o dziewięć ultranowoczesnych sensorów i cztery anteny i stało się pierwszym w Polsce lotniskiem wyposażonym w system dozorowania służący do wykrywania i lokalizacji samolotów przy wykorzystaniu tzw. techniki multilateracyjnej.

System WAM ang: Wide Area Multilateration zapewnia wykrywanie i lokalizację samolotów wyposażonych w transpondery, na podstawie dziewięciu sensorów i czterech nadajników rozlokowanych na elementach infrastruktury naziemnej.

Jak to działa? – Samolot wysyła sygnał, który dociera do kilku odbiorników umieszczonych na danym obszarze – tłumaczy Jarosław Trzoska, kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk. – Na podstawie różnicy czasu przybycia sygnału, czyli TDOA ang. Time Difference of Arrival) do czterech oddalonych od siebie anten, możliwe jest określenie pozycji samolotu w płaszczyźnie 3D.

Systemy WAM stanowią alternatywę dla innych radarów. Dzięki dodatkowemu źródłu informacji można więc zastąpić podstawowy zestaw radarowy np. w przypadku jego awarii lub przeglądu technicznego.

Dzięki nowemu systemowi gdańskie lotnisko zdobyło pewność funkcjonowania w przypadku jakichkolwiek kłopotów z działaniem dotychczasowego systemu radarowego ? dodaje Jarosław Trzoska.

Po Gdańsku, systemy multilateracyjne będą stopniowo wdrażane w kolejnych miastach w Polsce.

Komentarze