TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Europejskie Centrum Konsumenckie o prawach pasażerów
- Opublikowano: 07.07.2018 11:00:47
ECK o prawach pasażerów

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało dwa "case study",jak może pomóc pasażerom w problemów z lotami.

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało dwa "case study", jak może pomóc pasażerom w przypadku odwoływanych, czy przekładanych lotów.

"Dwa bilety, jeden lot"

Czeski konsument próbował zarezerwować lot na trasie Praga-Hamburg poprzez popularną, polską platformę pośrednicząca w sprzedaży biletów lotniczych. Otrzymał informację, że z uwagi na problem z dokonaniem płatności, rezerwacja zakończyła się niepowodzeniem. Konsument próbował kontaktować się z firmą telefonicznie w celu wyjaśnienia problemu, jednak bezskutecznie. Potrzebował biletu na następny dzień, w związku z tym, skorzystał z innej platformy. Na lotnisku został poinformowany, że posiada dwie rezerwacje.

Postanowił skorzystać z drugiego biletu, zakupionego bez problemu. Po niedługim czasie konsument otrzymał fakturę od przedsiębiorcy prowadzącego stronę, na której nie udało mu się dokonać rezerwacji, a jego karta została obciążona kwotą 1966,45 CZK (323,48 PLN). Złożył więc pisemną reklamację, żądając zwrotu poniesionych kosztów, która została odrzucona. Polski przedsiębiorca stwierdził, że na ich stronie nie mogło dojść do błędu, a pasażer na lotnisku wykorzystał zakupiony bilet. Zawiedziony konsument skontaktował się z ECC-Net. Dzięki współpracy ECK Czechy oraz ECK Polska, które podjęło rozmowy z przedsiębiorcą, konsument otrzymał pełny zwrot.

"Spór o dystans lotu"

Litewski konsument wraz z żoną podróżował z Los Angeles do Pałągi (miasto na Litwie) z przesiadką w Warszawie. Lot z Warszawy do Pałągi obsługiwany przez polską linię lotniczą został odwołany, a pasażerom zaproponowano podróż do miejsca docelowego następnego dnia. Po powrocie konsument złożył reklamację, żądając odszkodowania wysokości 1200 EUR (600 EUR na osobę). Przewoźnik zgodził się na wypłatę rekompensaty w wysokości 250 EUR na pasażera, sugerując się wyłącznie dystansem między Warszawą a Pałągą. Konsument nie zgodził się z propozycją polskiego przedsiębiorcy i zgłosił sprawę do ECK Litwa, które przekazało ją do ECK Polska. ECK Polska w korespondencji z przewoźnikiem powołało się na przykłady wyroków sądów, które wskazują, że pojęcie "odległości" przy lotach łączonych (w ramach tej samej rezerwacji) obejmuje dystans między pierwszym miejscem odlotu a lotniskiem docelowym (w tej sytuacji między Los Angeles i Pałągą). Dzięki współpracy ECK Litwa oraz ECK Polska konsumenci uzyskali odszkodowanie wysokości 1200 EUR.

ECK

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (ECCNET-PL@ec.europa.eu) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.