TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Elektrycznym samolotem z Wrocławia do Warszawa
- Opublikowano: 07.06.2019 09:30:33
Elektromobilność także w lotnictwie. Jutro pierwszy lot

Elektryczny samolot przeleci z Wrocławia do Warszawy.

Ultralekki Pipistrel Alpha Electro - pierwszy na świecie seryjnie produkowany elektryczny samolot - w ciągu czterech dni przeleci z Wrocławia do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Organizatorem przelotu promującego bezemisyjny transport jest koncern energetyczny Fortum.

Jak informują organizatorzy, przelot rozpocznie się 8 czerwca we Wrocławiu. W kolejnych dniach samolot przyleci na lotnisko aeroklubu w Gliwicach, a następnie w podczęstochowskich Rudnikach, by czwartego dnia dotrzeć do Warszawy. Trasa przelotu obejmuje regiony, gdzie działa Fortum - właściciel m.in. elektrociepłowni w Zabrzu, Bytomiu i Częstochowie oraz operator sieci ciepłowniczych w Częstochowie, Wrocławiu i Płocku.

Zerowa emisja

Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która - jak podało Fortum - na polskim niebie pojawi się po raz pierwszy, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Prędkość przelotowa samolotu wynosi 157 km na godz. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić maszynie energię na 55-minutowy lot, z półgodzinną rezerwą. Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę.

Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty takiego samolotu mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu. Organizując przelot w Polsce Fortum chce zebrać doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, by w przyszłości wykorzystać te informacje w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów.

Przyszłość transportu

"Zdaniem wielu lotniczych ekspertów, samoloty elektryczne to przyszłość tej dziedziny transportu. Dziś na drodze do ich rozwoju stoi jeszcze wiele ograniczeń, jak choćby mała pojemność baterii i w konsekwencji ograniczony zasięg. Pamiętajmy jednak, że pierwszy na świecie lot samolotu z silnikiem tłokowym w 1903 r. trwał tylko 12 sek. Zaledwie 16 lat później samolot po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Myślę, że rozwój samolotów elektrycznych będzie się dokonywał w podobnym tempie" – ocenia rzecznik Fortum Jacek Ławrecki.

Fortum należy do pionierów rozwoju sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych - w krajach nordyckich ma ponad 3 tys. ładowarek. Za przyszłościowy uważany jest też segment małych samolotów elektrycznych. Ponadto koncerny lotnicze prowadzą zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego, mogącego pomieścić ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny mogą pojawić się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.

Koncern energetyczny Fortum zatrudnia ok. 8 tys. osób w krajach nordyckich, bałtyckich oraz Rosji, Polsce i Indiach. W ub. roku jego łączne przychody wyniosły 5,2 mld euro. Akcje Fortum są notowane na giełdzie Nasdaq w Helsinkach.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.