Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK szansą na rozwój dla … Krakowa [FILM]

infoair
09.04.2019 10:30
0 Komentarzy

-„Zakładamy, że w 2019 r. obsłużymy ok. 8 mln pasażerów; a także dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego w perspektywie dwóch dekad – ok. 12 mln pasażerów rocznie” – powiedział w poniedziałek w Krakowie prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.

Prezes krakowskiego portu lotniczego wziął udział w debacie „Dlaczego w naszej gminie? Jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji?”, która obyła się w ramach V Europejskiego Kongresu Samorządów, który rozpoczął się w poniedziałek w stolicy Małopolski.

Mówiąc o rozwoju lotniska, usytuowanego w podwarszawskiej w miejscowości Balice w gminie Zabierzów, Włoszek zauważył, że tylko w marcu br. port obsłużył 604 tys. pasażerów – prawie tyle samo co w całym 2003 r.

8 milinów Krakowa

„Zakładamy, że w 2019 r. obsłużymy ok. 8 mln pasażerów. (…) W 2003 r. było 14 połączeń regularnych z krakowskiego lotniska, dziś to prawie 140, więc to pokazuje skalę rozwoju nie tylko teraz, ale na przyszłość, zarówno Krakowa, jak i całej branży lotniczej w Polsce, której elementem będzie w przyszłości Centralny Port Komunikacyjny” – ocenił Włoszek.

Dodał, że Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice, który wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwóch dekad i został przyjęty już po ogłoszeniu decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako pierwszy dla regionalnego lotniska w Polsce.

-„Działamy zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym przez ministra (infrastruktury Andrzeja – PAP) Adamczyka Planem Generalnym, zakładającym miliard złotych na inwestycje na krakowskim lotniku. Jego najważniejszym elementem jest budowa drogi startowej, rozbudowa płaszczyzn postojowych, rozbudowa terminala pasażerskiego i cargo, i całego układu komunikacyjnego wokół lotniska” – powiedział Włoszek.


Co daje lotnisko miastu

Mówiąc o korzyściach, jakie lotnisko przynosi lokalnej społeczności, podkreślił, że krakowski port lotniczy to przede wszystkim „olbrzymi” zakład pracy, zatrudniający 5 tys. osób w części cywilnej i w części wojskowej; kolejnych ponad 50 tys. miejsc pracy jest generowanych w całej Małopolsce w różnych sektorach. Według Włoszka, dochodzą do tego inne korzyści dla regionalnej gospodarki – np. turyści, którzy odwiedzili Małopolskę w 2018 r. pozostawili tu prawie 14 mld zł.

Odnosząc się do tego, jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji, zaznaczył, że kluczowa jest kwestia dialogu na temat całego regionu inwestycji lotniczych. Decyzję o nowej drodze startowej podjęliśmy w maju 2016 r. Każdy zdawał sobie sprawę, że ta inwestycja będzie wyzwaniem nie tylko budowlanym, ale także komunikacyjnym. Nie minęło 48 godzin, a osobiście miałem przyjemność być na radzie gminy Zabierzów, przedstawić posiadany na tamten moment stan wiedzy w zakresie drogi startowej. (…) Odbyliśmy szereg spotkań otwartych, zaprosiliśmy mieszkańców okolicznych sołectw, wiosek, miejscowości, by móc porozmawiać, czym jest lotnisko, czym będzie lotnisko, ale także o współpracy” – powiedział.

CPK a Kraków

Zdaniem prezesa Kraków Airport, aby lotnisko mogło się rozwijać, niezbędna jest współpraca z samorządami Krakowa i powiatu krakowskiego. W jego ocenie, budowa CPK może przysłużyć się do wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych przez krakowskie lotnisko do ok. 12 mln rocznie w perspektywie dwóch dekad.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild wskazywał, nasz kraj jest coraz lepiej rozwinięty infrastrukturalnie, ale nadal mamy duże potrzeby w tym względzie. Tymczasem blokowanie inwestycji bywa dochodowym biznesem.

-„Wcześniej niż infrastruktura rozwinęło się u nas społeczeństwo obywatelskie. Mamy aspiracje dojrzałych społeczeństw, mamy aspirację do bycia traktowanymi +bardziej niż podmiotowo+, w sposób, który maksymalizuje nasze korzyści i najchętniej unikamy jakichkolwiek zmian, które niosły by za sobą cień ryzyka” – zauważył.

Według wiceministra, rolą regulatorów, inwestorów, ale także samorządów jest tonowanie „tych wzajemnych aspiracji”. „Kluczem dialogu społecznego jest oddzielenie realnych potrzeb, tego co osoby deklarują, tego czego osoby żądają, od tego, co jest potrzebami stojącymi za tymi żądaniami” – podkreślił Wild.

Dodał, że jest to realne zadanie, które stoi przed radą społeczną ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Rada społeczna ma stanowić dla nas miarodajne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców. Źródło wiedzy, które chcemy w jak najszerszy sposób uwzględnić” – zaznaczył wiceminister.

Tegoroczny temat przewodni trwającego do wtorku V Europejskiego Kongresu Samorządów (EKS) brzmi „Samorząd strategią dla przyszłości”. Podczas kongresu, w którym uczestniczyć ma ponad 2 tys. osób, zaplanowano ponad 80 wydarzeń.

Organizatorami EKS są Fundacja Instytut Studiów Wschodnich (organizator Forum Ekonomicznego i Forum Regionów w Krynicy) oraz miasto Kraków.

Komentarze