Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dzieci robią podczas lotu?

infoair
25.10.2017 11:50
0 Komentarzy

Dzieci poniżej 12. roku życia nudzą się już po49 minutach lotu – Emirates prezentują wyniki badań i zdradzają, jak sprawić,aby podróż z najmłodszymi upłynęła bez stresu

Trzy najczęstsze zmartwienia rodzicówpodróżujących z dziećmi: znalezienie zajęcia dla dzieci (64%), nieprzeszkadzanie współpasażerom (43%) i dopilnowanie, aby dzieci się nieodwodniły (23%).  41% rodziców przyznaje, żeuciekało się do przekupywania dzieci cukierkami, czekoladą i chipsami w zamianza dobre zachowanie podczas lotu. Jedna trzecia rodziców (33%) korzysta zelektronicznych niań w postaci gier, aplikacji, seriali telewizyjnych i filmówwyświetlanych na telefonie lub tablecie

Linie Emirates przedstawiają WspółczynnikDziecięcej Nudy, który pomoże rodzicom ustalić dokładny moment, w którym ichdzieci zaczną się nudzić, i znaleźć na to odpowiedni sposób

Środa, 25 października 2016 r. – Dubaj, ZEA -Młodzi podróżnicy średnio już po 49 minutach i 47 sekundach lotu zaczynajązadawać budzące grozę pytanie „Daleko jeszcze?”. Z myślą o rodzicach walczącychz nudą pociech, linie Emirates nawiązały współpracę z doktor Sandi Mann,psycholog i specjalistką w dziedzinie nudy z University of Central Lancashire.Wspólnie z przewoźnikiem dr Mann opracowała Współczynnik Dziecięcej Nudy (ChildBoredom Quotient, CBQ) pozwalający rodzicom ustalić dokładny moment, w którymich dzieci zaczną się nudzić, aby mogli zaplanować aktywności i podróżować bezzmartwień.

W oparciu o badanie przeprowadzone w WielkiejBrytanii wśród ponad 2 tysięcy rodziców dzieci poniżej 12. roku życia orazobserwacje zachowań dzieci podczas zabawy1, dr Mann podzieliła różne zajęcia naaktywne (A), pasywne (P), interaktywne (I), kreatywne (C) i sensoryczne (S),formułując współczynnik CBQ i umożliwiając rodzicom dobranie idealnego zestawuzajęć zapobiegających nudzie.

Badanie, w którym dwie trzecie rodziców (64%)przyznało, że martwi się, jak zająć swoje dzieci w podróży, a 43% obawiało się,że ich dzieci mogą przeszkadzać innym pasażerom, wykazało także, żenajtrudniejszą do opanowania grupę stanowią maluchy w wieku 3-4 lat.Ankietowani często przekupywali dzieci, np. dając im przekąski (41%) w zamianza dobre zachowanie. Wśród innych sprawdzonych metod na odwrócenie uwagirodzice wymieniali urządzenia elektroniczne (33%), nawet jeśli zabraniają znich korzystać w domu, nowe zabawki (27%) czy zmęczenie dziecka bieganiem polotnisku przed wejściem na pokład (16%).

– Rodzice dzieci w wieku 3-4 lat odkrywają, żemaluchy stają się bardzo aktywne fizycznie i bardziej niezależne, a takżepotrzebują bardziej wyszukanych form rozrywki niż wcześniej – powiedziała DrSandi Mann, psycholog i specjalistka w dziedzinie nudy, University of CentralLancashire. – Przykładowo „elektronicznaniania”, po którą rodzice chętnie sięgają w czasie lotu, może okazać sięnieskuteczna w niektórych grupach wiekowych. Młodsze dzieci rozpraszają sięszybciej niż starsze. Zamiana tej pasywnej czynności na bardziej aktywne czykreatywne zajęcia sprawi, że dzieci nie będą się nudzić, niecierpliwić iprzeszkadzać innym – dodała.

Okazuje się jednak, że rodzice podróżującysamolotem z dziećmi uciekają się nie tylko do przekupstwa. 7% badanych uczciwieprzyznało, że po prostu zakłada opaskę na oczy, próbując odpocząć od swoichniespokojnych maluchów.

Najpopularniejszą formą rozrywki dla dzieckana pokładzie samolotu są filmy, które potrafią zająć je przez okres od około 40minut w przypadku najmłodszych (0-2) do 1 godziny i 45 minut w przypadkunajstarszych (11-12 lat). Na drugim miejscu znajdują się gry na urządzeniachmobilnych lub w systemie rozrywki pokładowej (skuteczne przez okres od 30 minutu najmłodszych do 1,5 godziny u najstarszych).

Tymczasem spośród zajęć kreatywnych rysowaniecieszyło się największą popularnością w grupie do 9 lat, kiedy to ciekawszestają się różne quizy i puzzle. Najmłodszym z kolei najbardziej podobają siękolorowanki i książki z naklejkami.

– Bardzo małe dzieci nie potrzebują zbytwyszukanych rozrywek w podróży samolotem i będą najbardziej zaciekawioneotoczeniem – w tym innymi pasażerami i, oczywiście, swoimi rodzicami. Może być to na przykład zabawa w „zgadnij, cowidzę” czy spacer po samolocie, który kilkulatkom zapewni odrobinę ruchu, aniemowlakom – zróżnicowane bodźce wizualne. Znakomite efekty przynosi takżeśpiewanie czy zabawy interaktywne, na przykład w „a kuku!” – stwierdziładr Mann. – Starszym dzieciom można wręczyć proste materiały takie jak zeszyt idługopis, książka z łamigłówkami czy komiks. Od czasu do czasu należy zrobićprzerwę na spacer po samolocie i ograniczyć pasywne oglądanie filmów, podobniejak w domu. Rodzice nie powinni obawiać się, że dziecko będzie się nudzić.Pozostawione same sobie z bardzo podstawowym wyposażeniem znajdzie kreatywnezajęcie – dodała.

– Wiemy, że rodzice często boją się długichpodróży samolotem ze znudzonymi dziećmi. Nie muszą jednak czekać na nadejścienudy. Czy to z pomocą personelu pokładowego, który wręczy dziecku zestawpodróżnika, czy też oglądając filmy i programy familijne w systemie Emiratesice, podróżujące rodziny mogą uniknąć nudy dzięki przygotowanym zajęciom,interaktywnym zabawom czy rozrywce pokładowej – powiedziała Jade Cobbs,Emirates Cabin Supervisor.

Dr Sandi Mann stworzyła orientacyjnyprzewodnik odpowiadający na pytanie, jak zaplanować podróż samolotem dla dzieciz każdego przedziału wiekowego. Zajęcia zostały podzielone na aktywne (A),pasywne (P), interaktywne (I), kreatywne (C) i sensoryczne (S), a koncepcjaoparta jest na mieszaniu powyższych grup oraz przerywaniu aktywności wodpowiednim momencie, co pozwoli na redukcję nudy.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenieEmirates przez firmę Censuswide w czerwcu 2017 roku. Dane zebrano w anonimowejankiecie internetowej. Próba składała się z 2 006 rodziców dzieci w wieku 0-12lat z Wielkiej Brytanii, którzy podróżowali z nimi samolotem.

Opracowując Współczynnik Dziecięcej Nudy, drSandi Mann posłużyła się także obserwacjami 90 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 11lat podczas zabawy, aby zbadać, jak dzieci zachowują się w codziennychwarunkach.

Współczynnik Dziecięcej Nudy Emirates wedługdr Sandi Mann – pełne zestawienie poniżej

1Współczynnik Dziecięcej Nudy: wiek x zajęciex czas, dopóki dziecko nie zacznie się nudzić (w minutach)

0-2 lata

3-4 lata

5-6 lat

7-8 lat

9-10 lat

11-12 lat

Jedzenie posiłku

22

23

26

27

25

24

Jedzenie przekąski

16

17

17

20

19

18

Oglądanie filmu

41

62

74

88

99

105

Słuchanie muzyki

13

18

24

30

36

50

Gry (na urządzeniach elektronicznych)

32

51

66

83

83

86

Talia kart

13

18

22

28

26

27

Przytulanka

13

16

16

15

12

10

Fidget spinner

nd.

14

17

18

17

18

Quizy/puzzle

16

21

27

29

29

29

Robienie „selfie”

10

13

15

15

14

13

Czytanie książki

19

26

27

34

36

36

Czytanie komiksu

14

20

23

28

25

26

Książki z naklejkami

19

25

25

24

19

15

Kolorowanki

21

29

30

29

24

19

Rysowanie

20

29

30

24

28

26

Sen

80

81

80

83

83

82

Rozmowa

41

53

58

69

61

64

Myślenie/używanie wyobraźni

18

24

25

31

27

29

Spacer po samolocie

28

22

20

20

17

17

Dr Sandi Mann opracowała poniższe wskazówki,jak zaplanować zajęcia w podróży samolotem w zależności od grupy wiekowej.Oczywiście przewodnik ma wyłącznie charakter orientacyjny – wiele zależy odkonkretnego dziecka i jego zainteresowań. Zajęcia zostały podzielone na aktywne(A), pasywne (P), interaktywne (I), kreatywne (I) i sensoryczne (S). Zadaniepolega na ich umiejętnym połączeniu i przerwaniu danej czynności w odpowiednimmomencie w celu ograniczenia nudy i zniecierpliwienia dziecka.

Uwaga: chociaż zajęcia zostały przypisane dojednej kategorii, niektóre z nich mogą pasować do kilku jednocześnie. Naprzykład książki z naklejkami zostały oznaczone jako zajęcie aktywne, alemogłyby zostać uznane też za czynność kreatywną. Spacer po samolocie będziezajęciem aktywnym dla kilkulatka, ale interaktywnym dla malucha noszonego narękach. Podane zajęcia w poszczególnych kategoriach to wyłączniepropozycje – w zależności od upodobań dziecka można np. zamienić fidgetspinnery na inną zabawę interaktywną. Czasy zostały podane w przybliżeniui także różnią się w zależności od dziecka.

Pasywne – oglądanie filmów, słuchanie muzyki

Aktywne – spacerowanie po samolocie, gra wkarty

Kreatywne – rysowanie, kolorowanki

Sensoryczne – przekąski i napoje

Interaktywne – czytanie bajek, rozmowa

0-2

3-4

5-6

7-8

9-10

11-12

Pasywne

26%

32%

36%

44%

51%

51%

Aktywne

36%

36%

40%

38%

31%

31%

Kreatywne

13%

10%

5%

5%

5%

5%

Sensoryczne

9%

9%

6%

5%

5%

5%

Interaktywne

16%

13%

13%

8%

8%

8%

Współczynnik Dziecięcej Nudy: Doskonały planprzeciwdziałania nudzie w podróży (na podstawie 7-godzinnego lotu do Dubaju)

0-2

3-4

5-6

7-8

9-10

11-12

Pasywne

1 godz. 49 min.

2 godz. 14 min.

2 godz. 31 min.

3 godz. 5 min.

3 godz. 34 min.

3 godz. 34 min.

Aktywne

2 godz. 31 min.

2 godz. 31 min.

2 godz. 48 min.

2 godz. 40 min.

2 godz. 10 min.

2 godz. 10 min.

Kreatywne

55 min.

42 min.

21 min.

21 min.

21 min.

21 min.

Sensoryczne

38 min.

38 min.

25 min.

21 min.

21 min.

21 min.

Interaktywne

1 godz. 7 min.

55 min.

55 min.

34 min.

34 min.

34 min.

Komentarze