TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Boeing liczy straty po serii MAX-ymalnych awarii
InfoAir.pl - Opublikowano: 16.07.2019 14:30:08
Boeing liczy straty po serii MAX-ymalnych awarii. Zakład w Renton

Boeing z 37 proc. spadkiem realizacji zamówień.

W I połowie 2019 r. Boeing odnotował 37-proc. spadek w realizacji zamówień w związku z koniecznością uziemienia swych popularnych maszyn po 2 katastrofach z ich udziałem; na czoło wyścigu potęg lotniczych wysunął się Airbus, którego dostawy wzrosły o 28 proc. - podała w czwartek agencja AP.

Jak wskazano, w pierwszej połowie roku europejski koncern Airbus dostarczył do klientów 389 samolotów, czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub. r. - kiedy zrealizował zamówienia na 303 maszyny. Wzmocnił sprzedaż efektywnych paliwowo samolotów z rodziny A320neo.

Amerykański problem

Natomiast amerykański Boeing w tym samym czasie znalazł nabywców na 239 samolotów, co oznacza spadek w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku, gdy dostarczył do klientów 378 maszyn. Według agencji spadek przyspieszał w kolejnych miesiącach - "drugi kwartał był słabszy niż pierwszy".

Dostawy samolotów Boeing 737, popularnych wąskokadłubowców pasażerskich średniego zasięgu, spadły w drugim kwartale do 24 sztuk z 89 w pierwszym i z 137 w drugim kwartale 2018 r.

Linie lotnicze chętnie zamawiały oszczędne paliwowo maszyny 737 Max - konkurentów Airbusów neo - podkreśla agnecja. Boeingi 737 Max uziemiono jednak w marcu na niemal cztery miesiące w rezultacie dwóch katastrof - w Indonezji w październiku ub.r. i w Etiopii w marcu br. - w których zginęło łącznie 346 osób. Amerykański producent zawiesił dostawy Max - ów, ale kontynuował realizację zamówień na starszy model 737 - tzw. NG.

Trzy miesiące przerwy

Przez trzy kolejne miesiące, do czerwca, Boeing nie otrzymał żadnych nowych zamówień na Maxy - podkreśla agencja. W czerwcu macierzysta spółka British Airways ogłosiła, że zamierza kupić 200 tego typu samolotów, co - jak wskazuje agencja - zostało odczytane jako gest wsparcia dla Boeinga. Amerykański koncern nie zaliczył jednak tego zamówienia do statystyki za pierwsze półrocze, bo transakcja nie została jeszcze sfinalizowana.

W niedzielę media informowały, że z zamówienia na 30 samolotów Boeing 737 Max wycofała się niskokosztowa linia lotnicza Flyadeal z Arabii Saudyjskiej. Jak wskazano, wartość zamówienia, z którego zrezygnowały saudyjskie linie, to według cen katalogowych 5,9 mld dolarów, choć zwykle w przypadku dużych transakcji linie lotnicze dostają upusty.

We wtorek Biały Dom ogłosił natomiast, że linie lotnicze Qatar Airways kupiły pięć samolotów Boeing 777 w wersji cargo. Bliskowschodni przewoźnik podpisał list intencyjny w tej sprawie podczas czerwcowego Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
samolot
Boeing
Airbus
  • Sebbastian Pioro – 16.07.2019

    Tak się kończy cwaniakowanie i obchodzenia przepisów - czyli chodzenie na skróty przy certyfikacji nowej maszyny... Najgorsze w tym jest to, że zabili pasażerów wraz z załogami dwóch samolotów przez swoją pazerność...

  • Wojciech Liberda – 16.07.2019

    Zgadza sie, pazerność...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.