Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejarze za Centralnym Portem Komunikacyjnym

infoair
17.11.2017 10:51
0 Komentarzy

Idea Centralnego Portu Komunikacyjnego jest słuszna, niesie ze sobą olbrzymi potencjał, a szereg okoliczności sprzyja jej skutecznej realizacji – oceniali uczestnicy dyskusji o CPK na Kongresie 590 w Rzeszowie.

CPK chcą zarówno rząd, jak i LOT oraz koleje. Lotniczy ekspert Marian Konopiński przypomniał, że właśnie brak zainteresowania niemieckich kolei i Lufthansy nowym berlińskim lotniskiem Brandenburg był – obok błędów projektowych – główną przyczyną niezwykle kosztownego fiaska tego wielkiego projektu.

Tymczasem szefowie polskich spółek kolejowych deklarują duże zainteresowanie. Prezes Polregio Krzysztof Zgorzelski podkreślił, że o ile niegdyś był sceptyczny wobec pomysłu CPK, to przekonała go udana ekspansja LOT i dziś szacuje, że jego spółka dzięki centralnemu portowi może nawet podwoić swoje przewozy regionalne. Przy czym, w jego ocenie, będą to nie tylko pasażerowie, ale i pracownicy hubu CPK, który – jego zdaniem – może wygenerować nawet 300 tys. miejsc pracy.

Zgorzelski ocenił, że w odległości poniżej dwóch godzin jazdy koleją od CPK będzie mieszkać nawet 12 mln ludzi.

Zdaniem prezesa PKP PLK Ireneusza Merchla liczba ta może być znacznie większa. Jak tłumaczył Merchel, przy założeniu odpowiedniej modernizacji i budowy tras kolejowych, w ciągu dwóch godzin z CPK będzie można dojechać nie tylko na Śląsk, do Wrocławia i aglomeracji stołecznej, ale nawet do Trójmiasta.

Również prezes Grupy PKP Krzysztof Mamiński widzi kolej w roli głównego integratora w ramach portu komunikacyjnego. Jego zdaniem, w przyszłości możliwe powinno być uruchomienie dla pasażerów np. odprawy już w pociągu zmierzającym na lotniska. Mamiński wskazał też na biznesowe znaczenie połączenia kolejowych i lotniczych przewozów towarowych. Samolotami wozi się towary „cenne”, na których można najwięcej zarobić, kolej mogłaby je szybko dostarczyć do adresata – mówił.

We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPK Solidarność w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachód od Warszawy. Koszt szacuje się obecnie na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałoby nastąpić ok. 2027-2028 r.(PAP)

Komentarze